Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Friday 29 July 2011

Zakat Fitrah Negeri Melaka Kekal RM6.50

Melaka 24 Julai - Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) menetapkan kadar bayaran zakat fitrah di negeri ini kekal RM6.50 seorang seperti tahun lalu.

Pengerusi MAIM, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, keputusan itu diharap dapat meningkatkan jumlah bayaran zakat umat Islam di negeri ini sepanjang bulan Ramadan ini.

Menurutnya, bagi tujuan tersebut MAIM telah melantik seramai 879 amil untuk mengutip zakat fitrah dalam kariah masing-masing mengikut daerah.

"Daripada jumlah itu, seramai 310 amil ditempatkan dalam daerah Melaka Tengah, 249 amil di Alor Gajah manakala 199 orang amil di Jasin," katanya sewaktu berucap merasmikan Seminar Penghayatan Ramadan dan Majlis Pentauliahan Amil Fitrah seluruh negeri di sini, hari ini.

Kali terakhir kadar zakat fitrah di negeri ini dinaikkan ialah pada 2009 iaitu RM6.30 seorang kepada kadar sekarang. Selain itu, kata Mohd. Ali, MAIM juga melantik 121 orang amil bagi mengutip zakat daripada pertubuhan dan agensi berkaitan.

Ketua Menteri itu berkata, amil yang dilantik perlu mengambil inisiatif menerangkan kepada umat Islam dalam kawasan kariah masing-masing tentang tanggungjawab membayar zakat.

"Para amil yang dilantik perlu menjalankan tugas dengan penuh amanah dan dedikasi kerana jika bertambah kutipan zakat, maka mereka juga memperolehi komisen yang tinggi," katanya.

Pada masa sama, beliau menyeru seluruh umat Islam di negeri ini untuk menunaikan tanggungjawab kerana ia akan dapat diagih-agihkan kepada fakir miskin seperti yang ditetapkan oleh syarak.

No comments:

Post a Comment