Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Sunday 31 July 2011

Khidmat UniFi diperluaskan ke Melaka

Mohd. Ali Rustam (tengah) melancarkan perkhidmatan UniFi di Melaka, semalam. Turut kelihatan Maglin Dennis D'Cruz (kanan) dan Halim Shafie.

MELAKA 29 Julai - Perkhidmatan UniFi bagi Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi (HSBB) Telekom Malaysia Bhd. (TM) kini diperluaskan ke Melaka.

Pengerusi TM, Datuk Halim Shafie berkata, Melaka dipilih bagi perkhidmatan UniFi itu melalui statusnya sebagai negeri maju dan pengiktirafan Melaka sebagai Negeri Jalur Lebar pada 2006.

Perkhidmatan itu bermula di kawasan Malim di sini, pada 15 Julai lepas dan menjelang akhir tahun ini, perkhidmatan itu disasar ditawarkan kepada lebih 5,600 premis di 15 kawasan perumahan di kawasan Malim, katanya kepada pemberita selepas pelancaran perkhidmatan UniFi itu oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd. Ali Rustam di sini, malam tadi.

Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Senator, Datuk Maglin Dennis D'Cruz.

Pada 2012, Halim berkata liputan akan diperluaskan ke Tangga Batu dekat sini, dengan pelaksanaan seterusnya ke kawasan lain secara berperingkat-peringkat.

"Pada masa ini, UniFi ditawarkan di 72 kawasan ibu sawat dan jumlah premis sedia dipasang telah mencecah 937,000 premis setakat 26 Julai lepas, kawasan itu termasuk 60 kawasan di Lingkaran Dalam Lembah Klang dan juga Nusa Jaya di Iskandar Malaysia dan beberapa kawasan perindustrian seluruh negara," katanya.

Perkhidmatan UniFi ditawarkan melalui tiga pakej kediaman dan tiga pakej perniagaan di mana pakej kediaman adalah VIP5 pada kadar RM149 sebulan, VIP10 pada kadar RM199 sebulan dan VIP20 pada kadar RM240 sebulan.

Bagi pakej perniagaan yang ditawarkan adalah BIZ5 pada kadar RM199 sebulan, BIZ10 pada kadar RM599 sebulan dan BIZ20 pada kadar RM899 sebulan.

Sementara itu, Halim berkata, TM juga sedang meluaskan liputan perkhidmatan jalur lebar tanpa wayar (WiFi) di Melaka dengan peningkatan lokasi TM WiFi dari 700 kepada lebih 1,200 lokasi 'hotspot' TM WiFi menjelang akhir tahun ini.

"TM juga akan memainkan peranan utama dalam usaha meningkatkan penembusan jalur lebar kepada sejumlah 87,000 isi rumah di Melaka," katanya.

No comments:

Post a Comment