Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Saturday 19 November 2011

Memanfaatkan Pinjaman Bertindih

Saya pernah membuat pinjaman peribadi di sebuah bank tiga tahun lalu dan masih lagi mempunyai tempoh empat tahun untuk melunaskannya.

Bagaimanapun, sekarang saya berhasrat untuk mendapatkan lagi pinjaman kira-kira RM15,000. Saya difahamkan seseorang boleh membuat pertindihan pinjaman daripada baki pinjaman awal.

Persoalannya adakah cara itu langkah terbaik atau saya perlu membuat pinjaman di bank lain?

Jawapan.

Apabila menilai pilihan yang ada, anda perlu meluangkan sedikit masa untuk memahami perbezaan antara tawaran, ciri-ciri dan terma & syarat bank anda yang sedia ada dan tawaran bank lain.

Pembiayaan semula atau menambah kemudahan yang sedia ada dengan bank sama lebih mudah diuruskan kerana anda mungkin hanya perlu membayar satu jumlah ansuran pada satu tarikh bayaran setiap bulan.

Langkah mengambil kemudahan tambahan dengan bank yang lain, sambil mengekalkan kemudahan semasa, memerlukan anda membuat dua pembayaran bulanan yang berasingan dan mengingati dua tarikh bayaran yang berbeza.

Ini mungkin mengambil masa dan menyusahkan. Bagaimanapun, seperti yang dinyatakan sebelum ini, anda perlu menilai perbezaan tawaran, ciri-ciri dan terma dan syarat antara bank anda yang sedia ada dan tawaran daripada bank lain sebelum membuat keputusan muktamad.

Jika bank lain menawarkan kadar atau kemudahan lebih menarik dan anda memahami dan menerima terma dan syaratnya, ada baiknya anda memohon pembiayaan daripada bank lain.

Jika semua faktor lain sama, orang ramai biasanya mahu mengurangkan kerumitan dan lebih suka berurusan dengan hanya satu bank.

No comments:

Post a Comment