Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Friday 25 November 2011

Kekalkan Kesegaran Buah

Buah-buahan yang telah dipotong akan cepat layu dan hilang kesegarannya jika tidak diproses dan dibungkus dengan teknologi terbaik.

Buah-buahan segar yang telah siap dipotong dan dibungkus cantik semakin mendapat permintaan di pasaran, terutama bagi mereka yang sering membeli di pasar raya.

Selain pasar raya, kini hirisan buah-buahan seperti tembikai, jambu, mangga dan epal yang sedia dimakan mudah di dapati di kafetaria dan kantin-kantin pejabat dan sekolah.

Bagaimanapun, seperti yang kita ketahui, buah yang telah dipotong akan cepat layu dan hilang kesegarannya jika tidak diproses dan dibungkus dengan baik.

Bagi mengatasi masalah itu, Makmal Keselamatan dan Kawalan Kualiti (PQSL), Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian Amerika Syarikat (ARS) di Beltsville, Maryland, Amerika Syarikat (AS) telah menjalankan beberapa kajian dan projek mengenainya.

Kajian demi kajian itu telah membawa kepada penemuan kaedah yang memberi faedah kepada pengeluar, pembungkus, pengedar dan penjual produk hirisan segar.

''Mengekalkan penerimaan pengguna terhadap hirisan buahan merupakan cabaran kepada industri hirisan segar,'' kata pakar fisiologi PQSL, Kenneth C. Gross.

Biasanya hirisan segar dibungkus menggunakan plastik nipis yang dinamakan 'filem' dan fungsinya hanyalah sebagai pembungkus yang melindungi buah berkenaan.

Tetapi fungsi bungkusan 'filem' hari ini bukan hanya sebagai alat pembungkus dan pilihan penggunaan 'filem' adalah bergantung kepada hirisan segar yang dibungkus.

Setiap 'filem' mempunyai kadar pemindahan oksigen tertentu yang membenarkan hasil hirisan segar terus bernafas semasa disimpan dan diedarkan.

Ciri lain yang penting adalah kandungan oksigen yang ada di dalamnya sebelum bungkusan ditutup.
Kunci bagi mengekalkan kualiti dan meningkatkan jangka hayat adalah mengekalkan kandungan oksigen dan karbon dioksida dalam bungkusan.

Teknologi berkenaan yang dinamakan 'pembungkusan atmosfera terubahsuai' membenarkan hirisan segar 'bernafas' perlahan-lahan dan kekal segar walaupun disimpan lama.

Pakar teknologi makanan PQSL, Yaguang Luo telah mengkaji kadar pemindahan oksigen dan karbon dioksida dan bagaimana ia memberi kesan kepada kandungan di dalam bungkusan.

Menggunakan kepekatan tertentu dan masa celupan, kumpulan berkenaan telah berjaya membangunkan rawatan ASC yang mampu membunuh bakteria yang memendekkan jangka hayat buah.

Formula dan kaedah berkenaan boleh dijadikan alternatif kepada bilasan klorin bagi mengawal pertumbuhan mikroorganisma pada hirisan segar.

Lou telah menerima dana industri bagi mengekalkan kesegaran hirisan segar dengan memperlahankan proses pemasakan dengan rawatan gas 1-methylcyclopropene (1-MCP) saja atau gabungan dengan ASC.

Luo, McEvoy, and ahli fisiologi tumbuhan PQSL Robert Saftner juga telah menggunakan 1-MCP bagi mengekalkan kesegaran tembikai dengan mengubah tindakbalas etilena.

Mekanisme berkenaan akan memanjangkan jangka hayat dalam kualiti dan membolehkan hirisan segar dihantar melalui kapal ke destinasi tertentu.

Rawatan berkenaan didapati penting bagi mengekalkan warna, kelembutan, aroma dan rasa hirisan segar buahan.

No comments:

Post a Comment