Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Wednesday 30 November 2011

Arowana Emas

Anak benih ikan Arowana Emas.

Bagan Serai 29 Nov - Pada sekitar tahun 2000, tidak sampai 10 usahawan yang mengusahakan 300 kolam ikan Arowana di Tasik Bukit Merah, di sini.

Bagaimanapun, potensi industri yang mampu menjana keuntungan mencecah jutaan ringgit itu telah menjadikan tasik buatan manusia tertua di Malaysia menggamit 77 lagi perusahaan baru melibatkan 3,808 kolam pada tahun 2010.

Tidak hairanlah, ada pandangan menyebut Tasik Bukit Merah yang berkeluasan mencecah 200 hektar itu dihuni 'emas' yang berenang - merujuk nilai tinggi ikan Arowana yang diternak di situ.

Salah seorang pengusaha, Datuk Mohammd Rodzi Awang Kechek berkata, jika 10 tahun lalu seseorang menyebut industri ikan perhiasan mampu memberi pulangan sehingga jutaan ringgit, orang itu diibaratkan sebagai gila.

''Tapi keadaan sudah berubah, industri ikan perhiasan berkembang begitu pantas ekoran minat serta permintaannya yang meningkat di pasaran dunia," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Mohammd Rodzi mengakui, ketika dipelawa seorang rakan untuk menceburi bidang itu pada tahun 2009, beliau berasa sangsi dan kurang yakin memandangkan pengetahuannya yang amat cetek mengenai industri tersebut.

Bagaimanapun, katanya, melihat potensi serta kejayaan pengusaha-pengusaha sedia ada, beliau dan rakannya itu akhirnya mengambil keputusan mencuba nasib dengan berbekalkan modal kira-kira RM3 juta.

Selepas dua tahun, pertaruhan besar anak jati Kampung Selama, Perak itu ternyata berbaloi apabila kini mempunyai 99 kolam mengandungi 20,000 ikan Arowana yang dianggarkan bernilai RM44 juta.

''Namun, ia tidak semudah yang disangka, memandangkan pengetahuan yang cetek serta ketidakupayaan bersaing dengan pelabur luar seperti Singapura dan Indonesia, kami mengalami kerugian.

''Tetapi kami tidak patah semangat, untuk berjaya dalam industri ini, mesti ada lebih kesabaran. Syukurlah, kami berjaya bertahan sehingga hari ini," ujarnya.

Mohammd Rodzi memberitahu, antara spesis Arowana yang diternak di kolamnya termasuklah Arowana Emas, Merah, Hijau dan jenis Myanmar Nami.

Bagaimanapun katanya, Arowana Emas adalah komoditi yang terbaik dan unik dan harganya mampu mencecah RM28,000 seekor.

Menurut beliau, apa yang menarik mengenai Tasik Bukit Merah ialah ikan Arowana mudah membiak di kawasan itu berbanding kawasan lain ekoran kesesuaian airnya dengan kadar pH antara 6.8 dan 7.4.

''Ada beberapa pengusaha sebelum ini cuba menternak Arowana di kawasan lain termasuk sekitar Kuala Kangsar, Perak tetapi ia tidak berjaya kerana ikan-ikan tidak dapat bertelur," tambahnya.

Mengenai perancangan masa depan, Mohammd Rodzi berkata, walaupun harga pasaran Arowana sedikit menurun sejak kebelakangan ini, beliau berhasrat menambah jumlah kolam sedia ada kerana yakin industri itu akan terus berkembang pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment