Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Wednesday 26 October 2011

Industri Sarang Burung Walet Jana RM1.5b

Bachok 23 Okt - Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) berusaha memastikan industri sarang burung walit negara yang menjana perolehan RM1.5 bilion terus berkembang menerusi jalinan perdagangan dengan China selaku pengimport utama.

Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, delegasi ke China yang mempromosikan industri berkenaan, hampir berjaya menyelesaikan pelbagai masalah berbangkit seperti isu piawaian dan kualiti sarang burung walit dari negara ini.

"Penyelesaian segera di antara kedua-dua negara amat penting dalam usaha kerajaan menerusi MITI memastikan industri ini yang membabitkan lebih 50,000 pengusaha tidak lumpuh kesan kemerosotan permintaan sarang burung walit hanya disebabkan pihak pembeli mendakwa produk negara mengandungi kadar nitrat yang tinggi.

"Saya sendiri ke China pada Jumaat lalu untuk menyelesaikan isu ini dan ia dijangka dapat diatasi dalam tempoh terdekat," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau ditemui selepas merasmikan Audit Halal Dalaman Hotel, Program Pecah Tanah Taman Tema Mini Sudara Resort dan menutup Kempen Kesedaran Penggiat Pelancongan Kelantan di resort itu, dekat sini.

Hadir sama, Pengerusi Perbadanan Pembangunan Halal (HDC), Tan Sri Dr. Syed Jalaluddin Syed Salim; Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Jamil Bidin dan Pengarah Urusan Sudara Beach Resort, Maimun Mohd. Hussain.

Mustapa berkata, satu delegasi Kementerian Kesihatan akan turut ke China dalam tempoh terdekat untuk memberi keyakinan bahawa kandungan nitrat dalam sarang burung walit dari negara ini masih mematuhi piawaian antarabangsa dan tidak menjejaskan kesihatan pengguna.

"Berasaskan kajian terperinci, kadar nitrat yang terkandung dalam sarang burung walit di negara ini adalah di bawah paras 30 peratus sedangkan pedagang negara berkenaan lebih memberi perhatian kepada sarang burung yang tidak bernitrat," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri berkata, industri sarang burung walit turut dikembangkan di Kelantan menerusi Industri Kecil dan Sederhana (IKS) membabitkan 1,500 rumah burung dengan bilangan 2,000 peserta memandangkan perusahaan ini mampu menjana pulangan lumayan.

Menurutnya, kos pengurusan dan pembinaan rumah burung walit mencecah RM200,000 seunit dengan sebahagian besar modalnya adalah menerusi pinjaman mudah institusi kewangan tempatan bagi membolehkan rakyat negeri ini turut menikmati manfaat transformasi ekonomi.

No comments:

Post a Comment