Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Sunday 2 October 2011

Denda Lewat hantar Penyata Cukai

Kuala Lumpur 30 Sept - Pembayar cukai yang gagal atau lewat menghantar Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) mengikut tempoh yang ditetapkan akan dikenakan penalti antara 20 peratus hingga 35 peratus.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Datuk Dr. Mohd. Shukor Mahfar berkata, kadar 20 peratus akan dikenakan kepada pembayar cukai yang menghantar borang selepas 12 bulan dari tarikh ditetapkan dan bagi yang menghantar selepas 24 bulan dari tarikh ditetapkan, kadar 25 peratus akan dikenakan.

“Penghantaran BNCP yang dibuat sebelum 36 bulan akan dikenakan penalti sehingga 30 peratus dan penalti 35 peratus pula bagi penyerahan borang yang dibuat selepas 36 bulan dari tarikh yang ditetapkan,’’ katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurutnya, tindakan tegas itu perlu dilakukan bagi memastikan pembayar cukai menghantar BNCP mengikut tempoh yang telah ditetapkan.

“Peringatan supaya semua pihak mematuhi tarikh penghantaran BNCP telah berkuat kuasa sejak 1 Jun lalu khususnya bagi individu yang menjalankan aktiviti perniagaan,” katanya.

Menurut Mohd. Shukor, kegagalan mengemukakan BNCP dalam tempoh sepatutnya merupakan satu kesalahan mengikut subseksyen 112(3) Akta Cukai Pendapatan 1967.

Tambah beliau, walaupun kadar penalti yang dikenakan agak tinggi, ia tidak akan meningkat melebihi tiga kali ganda daripada cukai yang dikenakan.

Jelasnya, orang ramai yang mahu mendapatkan pertanyaan lanjut mengenai perkara itu boleh menghubungi pusat khidmat pelanggan LHDN di talian 1 300 88 3010 atau melayari laman web http://www.hasil.gov.my/.

No comments:

Post a Comment