Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Monday 30 January 2012

Urus Niaga di Internet

Setelah seorang pelabur membuka akaun CDS (Sistem Depositori Pusat) dan akaun jual beli saham dengan syarikat broker saham beliau boleh membuka akaun urus niaga dalam talian atau online trading.

Proses pembukaan akaun dalam talian akan menggunakan sistem Internet di laman web syarikat broker saham.

Seorang pelabur perlu mempunyai alamat emel sendiri untuk berdaftar. Setelah semua proses pendaftaran selesai, pelabur akan mempunyai kata laluan sendiri untuk membolehkannya mula menggunakan laman web broker saham beliau sebagai seorang pelanggan yang berdaftar.

Pelabur boleh mendapat semua maklumat terkini tentang pasaran saham melalui laman web ini termasuk harga-harga saham semasa, berita-berita terkini tentang kedudukan pasaran saham tempatan dan dunia juga berkaitan analisis fundamental dan teknikal syarikat-syarikat yang tersenarai di bursa saham Malaysia.

Semua maklumat ini diperoleh secara percuma oleh pelanggan berkenaan. Terdapat butang tertentu untuk pelanggan membuat pesanan belian dan jualan di laman web ini di mana pelanggan boleh membuat pesanan urus niaga sendiri tanpa bantuan broker saham mereka.

Juga terdapat satu butang yang akan menunjukkan semua urusan jualbeli saham yang sedang dilakukan pada hari tersebut.

Pelanggan juga akan mendapat status terkini tentang semua urusan jualbeli saham yang dilakukan di dalam akaun beliau.

Kelebihan dan kekurangannya

Banyak kelebihan yang diperoleh oleh pelanggan yang mahir berurusan secara dalam talian.

Kelebihan utama adalah dari segi kos transaksi di mana kesemua broker saham tempatan menawarkan kadar yuran pembrokeran yang sangat rendah berbanding dengan yuran yang dikenakan jika pelanggan membeli atau menjual saham melalui telefon.

Ini adalah suatu keuntungan besar kepada pelanggan kerana mereka dapat mengurangkan kos jualbeli saham.

Kos transaksi yang rendah boleh membantu pelanggan untuk lebih mudah membuat keuntungan ketika berurusniaga di pasaran saham secara aktif.

Sebagai contoh, pelanggan perlu membayar yuran minimum RM40 jika mereka melakukan pesanan jualbeli melalui telefon, sedangkan terdapat broker saham yang hanya mengenakan yuran minimum serendah RM8 untuk pesanan yang sama secara dalam talian.

Melalui laman web secara dalam talian terdapat begitu banyak maklumat-maklumat terkini yang boleh membantu pelanggan dalam membuat analisis sendiri sebelum mereka melakukan sebarang urusan membeli atau menjual kaunter yang mereka miliki.

Dengan maklumat-maklumat yang terkini dan analisis-analisis yang boleh dilakukan melalui laman web ini pelanggan akan lebih mudah membuat keputusan yang bijak sebelum mereka membeli atau menjual kaunter-kaunter yang mereka minati atau sedang miliki.

Kekurangan urus niaga secara dalam talian adalah tiada lagi sentuhan peribadi di antara pelanggan dan broker mereka. Pelanggan tidak mendapat pandangan peribadi dari broker saham mereka atau sebarang bentuk tips terkini dipasaran.

Satu lagi kekurangan adalah jika berlakunya gangguan talian sama ada di pihak pelanggan, syarikat telekomunikasi atau broker saham.

Gangguan ini boleh mengganggu kelancaran proses jualbeli saham yang ingin dilakukan. Bagaimana pun pelanggan boleh terus berurusan dengan broker mereka secara telefon jika situasi ini berlaku.

No comments:

Post a Comment