Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Monday 30 January 2012

Pokok Hiasan Rumah Serap Toksik

 Shafie Harith menunjukkan pokok yang sesuai diletakkan di dalam rumah.

Biasanya pokok-pokok hiasan hanya ditanam di luar rumah. Malah ada tidak suka pokok diletakkan dalam rumah atas alasan ia menjadi tempat nyamuk bersarang.

Bagaimanapun kajian yang dijalankan oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) di Amerika Syarikat (AS) sekitar tahun 1986 hingga 1989 menunjukkan terdapat beberapa tumbuhan yang amat berguna bagi menyerap bahan toksik dalam persekitaran tertutup.

Semuanya bermula apabila NASA menyediakan pokok-pokok yang boleh hidup di dalam kapal angkasa bagi tujuan membekalkan oksigen dan menghapuskan bahan toksik.

Apa yang menarik, kajian berkenaan mendapati pokok-pokok tertentu terutama yang terdapat di kawasan tropika amat sesuai menyerap bahan toksik dalam rumah dan pejabat.

Terdapat tiga jenis toksik yang terdapat di kawasan kediaman yang juga dikenali sebagai Sick Building Syndrome atau Sindrom Bangunan Sakit.

Antara bahan toksik yang berbahaya dan biasa terdapat dalam bangunan adalah formaldehyde, benzene dan trichloroethylene.

Formaldehyde berpunca daripada foam dalam tilam dan kusyen perabut, kayu lapis dalam dinding, perabut, kertas, beg kertas, kertas tisu, kertas tuala, bahan pencuci, permaidani, pakaian dan cadar.

Benzene pula biasa terdapat dalam minyak, pewangi, losen, syampu, sabun pembasuh, dakwat, cat, pelbagai plastik dan getah.

Trichloroethylene terdapat dalam pelbagai bahan logam, bahan pencuci, pelekat dan dakwat cetakan.

Pengurus Institut Latihan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Port Dickson, Negeri Sembilan, Shafie Harith berkata, dalam gaya hidup moden, biasanya masa dihabiskan di tiga tempat utama iaitu rumah, pejabat dan kereta.

"Bagaimanapun di ketiga-tiga tempat berkenaan mendedahkan manusia kepada bahan toksik daripada lahir ke sehingga ke akhir hayat.

"Kajian mendapati pendedahan yang berterusan kepada bahan toksik seperti formaldehyde menyebabkan kegatalan pada mata, hidung dan tekak, lelah atau asma, penyakit kulit hingga ke kanser tekak," katanya semasa ditemui di tapak pameran tanaman hiasan dalam rumah kelolaan FAMA sempena pameran MyAgro di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Benzene menyebabkan pening, lemah badan, mata kabur, penyakit paru-paru, kerosakan hati dan buah pinggang, mengganggu perkembangan bayi dalam kandungan, kanser darah.

Manakala trichloroethylene pula menyebabkan kanser hati.

Bagi mengelakkan terdedah kepada bahan toksik sepanjang masa dan mendapatkan udara yang segar serta bersih, pengguna disarankan tidur di kawasan bebas toksik seperti dalam hutan belantara, mengamalkan pemakanan sihat dan makanan tambahan serta bersenam bagi membuang toksik melalui kencing dan peluh.

"Tetapi jalan paling mudah adalah dengan meletakkan beberapa jenis tanaman hiasan dalam rumah dan pejabat," katanya.

No comments:

Post a Comment