Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Saturday 28 January 2012

Tanam Nanas Tidak Menghampakan

Hassan Salleh (kanan) menerima kunjungan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar (kiri) dan Setiausaha kementerian, Datuk Mohd. Hashim Abdullah di ladangnya di Muar, Johor.

Bertugas sebagai kakitangan kerajaan sejak sekian lama tidak menghalang Hassan Salleh menceburkan diri dalam bidang pertanian.

Malah, dia menyimpan minat untuk mencuba sesuatu yang baru dan lebih mencabar dalam kerjaya hidupnya.

Tawaran oleh seorang pegawai Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) kira-kira 10 tahun lepas, telah merintis jalan kepadanya untuk mencuba bidang pertanian khususnya projek penanaman nanas.

Selain mempunyai kerjaya sebagai kakitangan Jabatan Penjara, penanaman nanas yang merupakan bidang baru baginya, nyata tidak mengecewakan.

Peluang itu diperoleh ketika bertugas di Penjara Johor Bahru pada 1995 kembali ke Muar dan mengusahakan tanaman nanas berkeluasan 3.2 hektar (lapan ekar) yang dimulakan di Ayer Hitam.

Malah sejak mula berjinak-jinak dalam projek penanaman, anak jati Muar berusia 52 tahun itu sebelum ini pernah terlibat membawa banduan melakukan kerja-kerja kemasyarakatan.

''Saya sebelum ini membawa banduan semasa berkhidmat di Penjara Simpang Renggam untuk membina masjid dan surau dan menjadi arkitek untuk tujuan itu," katanya yang mula bertugas di jabatan berkenaan pada 1982.

Pada 2000, bapanya meninggal dunia di Mekah dan memaksa dia kembali ke kampung halaman di Muar, sebelum ditawarkan mengusahakan tanaman nanas seluas 3.2 hektar (lapan ekar).

Dengan tiada pengalaman, bapa kepada lima anak ini memulakan satu usaha yang bukan mudah, malah terpaksa bekerja keras dan tanpa bantuan pada peringkat awal pembabitan.

Hassan juga terpaksa mencari beberapa pemilik tanah di Kota Tinggi, Johor untuk menambah keluasan tanah penanaman melibatkan empat ekar tanah bagi seorang pemilik.

''Kita buat perjanjian untuk pajak dengan pemilik selama 15 tahun supaya ada ada ikatan,'' ujarnya sambil memberitahu usaha pencarian tanah yang sesuai untuk penanaman mengambil masa selama setahun.

Dia juga terpaksa menjual dua buah kereta sebagai modal permulaan dan berjaya mengumpul RM28,000 untuk membeli tanah.

Sebab itu, pembabitannya dalam tanaman nanas boleh dianggap satu tindakan nekad, memandangkan ia dimulakan tanpa pengalaman, tiada modal dan tanpa bimbingan.

Bagi menjadikan usaha tersebut lebih lancar, dia menubuhkan syarikat Bonek pada bulan Mac 2001 yang kini dikenali sebagai Bonek Enterprise Sdn. Bhd.

'Bonek' bermaksud 'sama-sama nekad, sekali gus menggambarkan dan mengabadikan semangat tersebut dan sebagai pendorong kepada apa yang dicita-citakannya.

Sehingga kawasan penanaman nanas yang dimiliki mencecah 320 ekar termasuk 30 ekar tanah milik TNB.

Hassan berkata, sebanyak 12,000 hingga 15,000 pokok nanas ditanam bagi setiap ekar kawasan penanaman dan kebanyakannya daripada jenis Josapine.

Berkongsi lanjut mengenai bidang tersebut, Hassan berkata, nanas boleh dituai selepas sembilan bulan ditanam.

Ketika ini dia memperoleh kebanyakan benih dari Thailand dengan harga 35 sen sebiji manakala modal sepokok bagi menanam nanas ialah 35 sen sebiji. Harga pasaran pula RM1.60 sebiji.

Buah nanas yang telah dituai dipasarkan ke Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) terutama bagi nanas Josapine.

Mengenai masalah utama tanaman nanas, Hassan menjelaskan, ancaman haiwan perosak merupakan perkara yang perlu diberi perhatian serius.

Dia juga mendapat bantuan daripada LPNM bagi membina sistem perparitan.

Selain itu, dia turut berkongsi kegembiraan apabila mendapat bantuan pinjaman kewangan daripada Agrobank untuk mengembangkan projek tersebut sejak pembabitannya dulu.

Dia telah menerima pinjaman bank terbabit 2006 sebanyak RM150,000 dan pinjaman kedua menyusul pada tahun ini sebanyak RM138,000.

No comments:

Post a Comment