Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Thursday 25 August 2011

20 Pasar Komuniti

NOH Omar melawat gerai jualan pelbagai jenis kerepek di Pusat Bandar Tanjong Karang, Selangor, kelmarin.

Tanjong Karang 23 Ogos – Kerajaan akan membina 20 pasar komuniti di seluruh negara yang dijangka beroperasi sepenuhnya tahun depan.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, pembinaan pasar komuniti melibatkan kos RM4 juta setiap satu itu menggunakan peruntukan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

“Projek berkenaan bagaimanapun dilaksanakan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan ia berkonsepkan pusat sehenti yang beroperasi selama 24 jam.

“Setiap satu pasar komuniti berkenaan berkeluasan 0.8 hektar,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Ramah Mesra Bersama Menteri di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Noh berkata, pasar komuniti itu akan beroperasi secara berperingkat-peringkat dengan fasa pertamanya bermula hujung tahun ini.

“Fasa pertamanya akan bermula di enam lokasi iaitu di Puchong, Selangor; Kota Belud, Sabah; Kerteh, Terengganu; Simpang Empat, Perlis; Jengka, Pahang dan Kuala Kedah, Kedah,” ujarnya.

Kata Noh, pasar komuniti itu akan memberi peluang kepada para peniaga dari pelbagai kaum untuk berniaga di kawasan yang lebih strategik dan selesa.

Terdahulu, beliau menyampaikan sumbangan mesin air tebu, mesin pengisar dan mesin air batu campur kepada 65 usahawan terpilih di kawasan Parlimen Tanjong Karang.

Noh turut mengedarkan bubur lambuk dan kerepek secara percuma kepada orang ramai di tapak Karnival Rembang Syawal di sini.

No comments:

Post a Comment