Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Thursday 15 March 2012

Laser Metric Ukur Diameter Pokok Getah

Chan Xin Zhi (dua dari kanan) sedang melakukan demonstrasi mengukur diameter pokok getah menggunakan Laser Metric kepada pegawai-pegawai RISDA Plantation Sdn. Bhd. di Alor Gajah baru-baru ini.

Sekumpulan penyelidik Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) berjaya menghasilkan sebuah produk inovasi yang berupaya mengukur diameter pokok dengan pantas dan berketepatan tinggi.

Produk yang dikenali sebagai Laser Metric dihasilkan oleh Dr. Muhammad Fahmi Miskon, Muhammad Herman Jamaluddin, Mohd Rusdy Yaacob dan Chan Xin Zhi dari Fakulti Kejuruteraan Elektrik (FKE) mendapat perhatian daripada pihak RISDA Plantation Sdn. Bhd. dalam satu sesi demonstrasi yang diadakan di Alor Gajah baru-baru ini.

Dr. Muhammad Fahmi selaku ketua penyelidik berkata, idea mencipta produk tersebut tercetus selepas mengkaji kesukaran yang dihadapi oleh RISDA dalam melakukan pemantauan pokok getah dengan mengukur diameter pokok secara manual yang memakan masa.

Melalui inovasi itu, diameter pokok getah dapat ditentukan dengan mudah menggunakan sejenis alat mudah alih yang memancarkan laser ke batang pokok dan seterusnya memaparkan bacaan di komputer riba yang disambungkan ke alat tersebut.

Katanya lagi, pembangunan Laser Metric dimulakan pada April 2010 dan sejak itu pelbagai penambahbaikan telah dilaksanakan hinggalah ke hari ini.

Hasil ujian mendapati bacaan yang didapati sangat konsisten dan berpotensi untuk digunakan secara meluas. Jelas Dr. Muhammad Fahmi, Laser Metric boleh mengurangkan faktor kesilapan manusia yang mengambil ukuran diameter pokok getah secara manual.

''Ini sekali gus membekalkan data dalam bentuk digital yang sedia untuk dianalisis mengikut keperluan pemantauan," kata beliau.

Sementara itu, wakil RISDA Plantation Sdn. Bhd. yang menyaksikan demonstrasi itu mendapati bahawa Laser Metric amat sesuai digunakan dalam industri penanaman getah kerana ia menjimatkan masa dan mudah dikendalikan.

Selain itu, produk inovasi berkenaan turut menjimatkan kos dalam penggunaan tenaga kerja yang diupah mengukur pokok secara manual sekali gus bakal meningkatkan mutu pengurusan ladang getah di negara ini.

Kumpulan penyelidik itu berharap hasil inovasi ini dapat dikongsi bersama agensi seperti RISDA selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengaplikasikan penggunaan teknologi tinggi dalam bidang pertanian.

Hasil usaha Dr. Muhammad Fahmi dan kumpulannya tidak terhenti di situ sahaja. Kini mereka sedang giat menambah baik peralatan sedia ada dan menyusun jadual menyertai pertandingan inovasi dalam dan luar negara di samping mengintai peluang untuk mengkomersialkan produk itu.

No comments:

Post a Comment