Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Wednesday 28 December 2011

Soya Ganti Santan Dalam Nasi Lemak

Sampel lauk kari ayam versi Melayu yang digantikan sebahagian santan dengan susu kacang soya.

Kemakmuran ekonomi sesebuah negara biasanya dapat dilihat daripada gaya hidup rakyatnya.

Gaya hidup itu pula meliputi pelbagai aspek antaranya dilihat daripada di mana mereka menginap, jenis kediaman, jenis pakaian yang dipakai, jenis kenderaan yang dinaiki sehinggalah kepada makanan.

Dengan kayu ukur yang disebutkan itu, tidak sukar membandingkan keadaan bagi rakyat sesebuah negara terutama negara makmur atau negara yang mana penduduk mereka mengalami kebuluran.

Begitupun, negara yang rakyatnya mengalami kebuluran merupakan masalah ketika ini tetapi tanpa kawalan juga, akhirnya rakyat negara kaya mudah terjerumus kepada masalah kerana terlebih makan atau tersalah makan.

Banyak negara maju yang rakyatnya mengalami obesiti atau kegemukan, sama ada disebabkan gaya pemakanan yang salah atau pengambilan makanan berlebihan.

Malah faktor kemiskinan juga boleh mengakibatkan gejala kegemukan kerana gaya pemakanan yang salah.

Negara seperti Malaysia dikategorikan sebagai negara makmur dan sekali gus rakyatnya berdepan dengan gaya pemakanan yang salah termasuk, makan berlebihan atau makanan yang berlemak dan akhirnya masalah kegemukan.

Gemarkan makanan berminyak, berlemak, makan pada waktu lewat malam dan makan tidak mengikut piramid makanan yang betul adalah antara faktor-faktor penyumbang kepada masalah tersebut.

Rakyat Malaysia gemarkan makanan berlemak, berkuah santan atau minyak berlebihan. Hidangan yang pelbagai itu adalah menu rakyat negara ini.

Nasi lemak, roti canai dan bahan cicah serta sambal tumis adalah menu yang dicari pada waktu sarapan pagi. Sebab itu, kelapa seakan tidak mencukupi untuk penduduk negara ini.

Santan dianggap sebagai penyedap makanan meskipun ramai sudah mengetahui pengambilan santan secara berlebihan boleh menjadi 'racun' pembunuh secara perlahan dan senyap.

Hari ini, banyak usaha telah dilakukan bagaimana santan kelapa yang begitu diminati perlu diganti kepada bahan lain yang lebih sihat.

Jika terdapat percubaan menggantikan santan kelapa dengan bahan berasaskan susu kacang soya yang dianggap lebih baik, maka itu sebahagian daripada usaha tersebut.

Di Universiti Malaysia Terengganu (UMT), usaha yang sama sedang rancak dilakukan oleh sekumpulan penyelidik dari Jabatan Sains Makanan, Fakulti Agroteknologi dan Sains Makanan.

Projek tersebut menurut ketua kumpulan penyelidiknya, Zuraidah Nasution, dimulakan pada awal tahun ini setelah mendapat peruntukan dana daripada UMT menerusi Tabung Bantuan Penyelidikan Khas 2011.

''Projek ini akan berakhir pada awal tahun 2012 dan kos pembiayaan dana ialah berjumlah RM 20,000 ,"katanya yang diwawancara menerusi emel.

Penyelidikan tersebut bertujuan menggantikan santan kelapa sebagai bahan tambahan utama dalam masakan.

Kajian itu dijalankan bertujuan untuk melihat kesan penggantian santan kelapa dengan susu kacang soya dalam dua masakan popular rakyat Malaysia iaitu nasi lemak dan lauk kari ayam versi Melayu terhadap ciri-ciri fizikal, kimia dan mikrobiologi serta penerimaan pengguna.

Penggantian sebahagian daripada santan dengan susu kacang soya dalam masakan tempatan adalah kerana susu kacang soya mengandungi lemak tidak tepu yang lebih tinggi.

Ini memberi kesan kesihatan yang lebih baik berbanding lemak tepu yang kurang sihat yang terdapat dalam santan.

''Kajian menggantikan santan dengan susu kacang soya dalam peratusan yang berbeza dijalankan oleh tiga orang pensyarah dan enam orang pelajar tahun akhir,"ujarnya. mewakili kumpulan penyelidik berkenaan.

Selain Zuraidah, penyelidik lain yang terlibat dalam penyelidikan tersebut ialah Dr. Mohd Nizam Lani dan Aziz Yusof , selain pelajar terbabit.

Beliau boleh dihubungi di zuraidahn@umt.edu.my

No comments:

Post a Comment