Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Saturday 18 June 2011

BNM Tidak Pernah Minta Maklumat Peribadi

Kuala Lumpur 16 Jun - Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini menegaskan pihaknya dan juga institusi perbankan, kewangan dan pengeluar kad kredit tempatan tidak pernah meminta maklumat perbankan peribadi pelanggan sama ada melalui panggilan telefon, khidmat pesanan ringkas (SMS) atau e-mel.

BNM dalam kenyataannya di sini berkata, terdapat modus operandi yang digunakan oleh pihak tertentu untuk memperdaya mangsa dengan mengatakan maklumat peribadi mangsa diperlukan untuk mengemas kini pangkalan data mereka.

''Penipu berkenaan akan meminta mangsa mendedahkan maklumat perbankan peribadi seperti butiran kad kredit atau debit termasuk pengesahan kod kad (CCV) atau nombor pengenalan peribadi (PIN),'' kata BNM dalam kenyataannya di sini hari ini.

Justeru orang ramai sekali lagi dinasihatkan supaya tidak melayan panggilan telefon, SMS atau e-mel yang meminta sebarang maklumat perbankan peribadi.

''Sebagai langkah keselamatan, orang ramai dinasihatkan menggunakan pelayar sesawang terkini yang dilengkapi dengan penapis maklumat pemancing (phising),'' tambahnya.

Orang ramai juga diminta tidak terpedaya dengan ganjaran hadiah wang tunai atau bayaran balik wang yang ditawarkan melalui panggilan, SMS atau e-mail.

Untuk maklumat lanjut berhubung aktiviti penipuan kewangan, orang ramai boleh melawat laman sesawang http://fraudalert.bnm.gov.my atau menghubungi perkhidmatan bebas tol Persatuan Bank-Bank Malaysia di talian 1-300-88-9980.

*Utusan Malaysia.

No comments:

Post a Comment