Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Tuesday 8 November 2011

Niaga Hadapan

Bagaimanakah saya bermula untuk melabur dalam niaga hadapan?

Jawapan.

Ketahui apa yang didagang adalah sangat penting sebelum memulakan niaga hadapan. Anda haruslah merujuk sebanyak mungkin maklumat atau mendapatkan nasihat daripada pakar dalam pelaburan ini.

Dengan adanya ilmu pengetahuan yang betul, anda kini perlu membuat pelan dan keputusan untuk melabur di samping strategi pelaburan yang sesuai.

Di samping itu, anda juga dinasihatkan supaya mempunyai idea jumlah dana yang perlu diperuntukan untuk akaun pelaburan niaga hadapan anda.

Ini ditentukan oleh kadar risiko yang sanggup diambil oleh anda. Dagangan niaga hadapan melibatkan risiko tertentu, oleh itu anda dinasihatkan supaya berdagang dengan modal risiko yang mampu ditanggung.

Langkah seterusnya adalah pembukaan akaun niaga hadapan dengan broker niaga hadapan berlesen. Setelah pembukaan akaun, anda perlu mengemukakan margin kepada broker niaga hadapan anda.

Margin adalah jumlah wang yang diperlukan untuk memegang kontrak niaga hadapan. Semua kontrak niaga hadapan didagang berdasarkan margin, di mana ia diperlukan untuk menampung sebarang kerugian, jika ada, disebabkan oleh pergerakan pasaran.

Apabila anda mengalami pulangan negatif atas kedudukan niaga hadapan, tambahan dana adalah diperlukan untuk mengubah margin tersebut kepada margin permulaan.

Sebagai contoh, katakan margin kontrak niaga hadapan jagung adalah AS$1,000. Jika harga jagung menurun, baki margin akan berada di bawah paras AS$1,000 dan anda perlu mengemukakan lebih banyak dana untuk mengekalkan paras AS$1,000.

Kontrak yang berlainan mempunyai margin yang berlainan, kebanyakannya ditetapkan oleh Niaga Hadapan Bursa. Margin ini adalah ditentukan berdasar kepada risiko serta ketidaktentuan instrumen.

Contohnya, jika perubahan pasaran niaga hadapan adalah besar, maka kadar margin berkemungkinan ditingkatkan berdasarkan risiko berpunca daripada kemeruapan pasaran.

Di sisi yang lain, bekerjasama dengan broker anda untuk menentukan keperluan pelaburan dan juga sokongan seperti penyelidikan, idea-idea pelaburan, berita terkini dan juga platform dagangan.

Dagangan niaga hadapan mendapat sambutan hangat daripada seluruh dunia apabila pasaran global tidak menentu yang disebabkan oleh ketidaktentuan geopolitik dan ekonomi.

Sesetengah pelabur melihat instrumen ini sebagai satu kaedah untuk melindungi nilai manakala yang selainnya ingin mengaut keuntungan daripada pergerakan harga.

Dengan bantuan broker yang berpengalaman ataupun mentor berkaliber, dagangan niaga hadapan berkemungkinan tinggi menjadi sumber kekayaan anda.

No comments:

Post a Comment