Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Wednesday 23 November 2011

FAMA 46 Tahun


Mohd. Hashim Abdullah (tengah) bersama Pengerusi FAMA, Datuk Paduka Badruddin Amiruldin (kiri) dan Ahmad Ishak pada majlis perasmian Seminar Tahunan FAMA 2011 di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tanggal 1 September 2011 lalu, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) genap 46 tahun ditubuhkan.

Mengimbas tarikh sama pada 1965, FAMA telah dibuka secara rasmi oleh Tun Abdul Razak yang merupakan Timbalan Perdana Menteri, merangkap Menteri Pembangunan Luar Bandar ketika itu.

Penubuhannya waktu itu antara lain menyasarkan beberapa matlamat seperti mengendali pasaran hasil pertanian negara, memantau harga produk pertanian serta melindungi hak petani dan pengguna.

Hari ini, FAMA telah berjaya melaksanakan pelbagai inisiatif serta projek sokongan pemasaran pertanian secara menyeluruh merangkumi aspek keusahawanan, promosi, jualan dan penjenamaan.

Kesemuanya mempunyai kaitan yang sangat rapat antara satu sama lain demi memastikan keseimbangan serta keberkesanan usaha pembangunan bidang pemasaran pertanian negara.

Antara yang sukses dilaksanakan adalah seperti projek Pasar Tani, Program Pembangunan Industri Asas Tani, penjenamaan 1Malaysia Best, Agrobazaar, Kedai Rakyat, Gerai Buah-buahan Segar dan banyak lagi.

Menurut Ketua Pengarah FAMA, Ahmad Ishak, pihaknya akan terus mengorak langkah cemerlang dan mengekalkan kestabilan integriti dalam memajukan sektor pertanian negara.

"Tumpuan utama FAMA ketika ini adalah untuk mengawalselia urusniaga melalui pelaksanaan di pusat-pusat operasi supaya transaksi belian dan jualan dapat dijalankan secara lebih teratur mengikut sasaran,'' katanya pada Majlis Perasmian Seminar Tahunan FAMA 2011 di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Majlis berkenaan telah dirasmikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Hashim Abdullah.

Sementara itu, Mohd. Hashim memberitahu, FAMA sentiasa berusaha memberi perkhidmatan pasaran terbaik agar rakyat tidak terjejas atau terbeban dengan kenaikan harga produk pertanian.

Katanya, bagi memenuhi hasrat itu, FAMA telah melaksanakan pendekatan kolaborasi serta bekerja secara pasukan bersama jabatan-jabatan dan agensi yang terlibat.

Sesuai dengan era teknologi moden hari ini, FAMA mengambil pendekatan mengemaskini segala maklumat berkaitan mereka melalui laman web dan laman sosial Facebook.

Daripada segi pemasaran pula, FAMA ada memperkenalkan platform Informasi Maya Permintaan dan Pengeluaran (SDVI) sebagai pangkalan data lengkap untuk membantu para peniaga dan pembeli.

Tidak cukup dengan itu, FAMA juga baru-baru ini ada memperkenalkan program penggalakkan projek pertanian di kalangan generasi muda institusi pengajian tinggi (IPT) dikenali sebagai MyClub MyAgrosis.

Sebanyak 19 IPT akan terlibat secara langsung dalam program berkenaan dengan sasaran 1,000 penyertaan pelajar menjelang penghujung 2011.

Bagi mengukuhkan lagi peranannya, FAMA juga ada merangka beberapa strategi baru seperti menjual produk pertanian terus kepada pengguna melalui outlet FAMA selain meningkatkan bekalan menerusi program ladang kontrak.

Dalam perkembangan lain, FAMA turut menyertai program Strategi Laut Biru Kebangsaan (NBOS) dengan memberi fokus kepada elemen Transformasi Pusat Luar Bandar (RTC).

Secara asasnya, RTC berperanan sebagai penghubung antara masyarakat luar bandar dengan aktiviti ekonomi bernilai tambah bertujuan menyediakan peluang pekerjaan selain meningkatkan pendapatan mereka.

Di bawah program itu, FAMA akan mengetengahkan tiga projek utama mereka iaitu Pertanian Berimpak Tinggi (HVF) seperti Terminal Makanan negara (TEMAN), aktiviti pemprosesan agro dan pengurusan rantaian bekalan bagi pasaran eksport dan domestik.

No comments:

Post a Comment