Klik! iklan Nuffnang tanda sokong blog ini. Terima kasih.

Sunday 19 February 2012

Hasil Susu Segar Terbaik



Susu lembu segar baik untuk kesihatan.

Susu lembu merupakan minuman berkhasiat yang dikenali di seluruh dunia selain merupakan sumber vitamin yang diperlukan untuk tumbesaran manusia.

Bermula dengan susu segar, pelbagai produk tenusu seperti krim, mentega, dadih, aiskrim, keju, yogurt dan sebagainya dapat dihasilkan untuk kegunaan masyarakat.

Namun bukan mudah untuk menghasilkan susu lembu yang berkualiti kerana faktor pemakanan sebenarnya mempengaruhi susu yang akan dihasilkan oleh lembu tenusu.

Selain itu, harga makanan lembu yang semakin tinggi juga menjadi beban dan penghalang kepada penternak lembu tenusu bagi menghasilkan susu lembu yang berkualiti.

Lawatan pegawai-pegawai daripada Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) dan pakar-pakar pemakanan Dutch Lady Milk Industries Bhd. (DLM) ke ladang lembu tenusu di Bedong, Kedah berjaya membuka minda penternak lembu tenusu agar terus berusaha menghasilkan susu segar yang berkualiti untuk dibekalkan kepada pengguna.

Timbalan Pengarah Kanan, Bahagian Pembangunan Komoditi Ternakan JPV, Dr. Siti Salmiyah Tahir berkata, lawatan ke ladang-ladang lembu tenusu bertujuan mendapatkan maklumat dan cara pemakanan lembu yang betul untuk diajar kepada penternak.

"Harga makanan lembu dipasaran memang mahal jadi penternak meminta kerajaan menaikkan harga susu segar namun jika dibandingkan dengan negara lain, harga susu segar dari ladang di negara kita adalah yang tertinggi (sekitar AS$0.58 seliter).

"Sebab itu, pihak kami turun padang bertemu dengan penternak lembu tenusu bagi memberi maklumat bagaimana untuk mengurangkan kos makanan ternakan jika tahu cara membuat rumusan makanan yang betul kepada lembu yang diternak," katanya.

Menurutnya, di setiap negeri terdapat pelbagai jenis tumbuhan yang boleh dijadikan makanan tambahan untuk lembu tenusu selain makanan dalam bentuk pallet.

"Rumput napier menjadi pilihan utama penternak untuk diberikan kepada lembu mereka. Namun masalah kekurangan tanah pula menjadi halangan untuk penternak menanam rumput di kawasan ladang mereka.

"Oleh sebab itu, pihak kami sedang mencari jenis-jenis makanan lain yang boleh diberikan kepada lembu tenusu kerana di setiap negeri ada makanan yang berbeza boleh diberikan kepada lembu tenusu bagi memastikan susu yang dihasilkan berkualiti," jelasnya.

Selain itu, Dr. Siti Salmiyah berkata, sejak tahun lalu, pihaknya telah memperkenalkan sistem pengiraan khasiat makanan yang menggunakan kaedah rekod Individual Cow Recording and Analysis System (ICRAS) untuk memudahkan penternak membuat pengiraan khasiat makanan yang mereka berikan kepada lembu-lembu masing-masing.

Katanya, peladang hanya perlu memasukkan data-data tertentu dan sistem itu akan membuat pengiraan khasiat makanan yang diberikan kepada haiwan secara automatik.

Dengan cara itu, peladang tahu makanan apakah yang patut diberikan kepada haiwan ternakan mereka untuk menambah pengeluaran susu.

Tambah Dr. Siti Salmiyah, kebanyakan penternak lembu tenusu di negara ini tidak mempunyai rekod khusus untuk mencatatkan maklumat mengenai lembu ternakan mereka.

"Apabila rekod kesihatan lembu ini tiada, sukar bagi pihak JPV membantu penternak jika lembu-lembu mereka mengalami masalah kesihatan.

"Oleh itu, kami amat menggalakkan penternak menggunakan ICRAS untuk merekodkan data-data penting seperti jumlah pengeluaran susu, kadar pembiakan dan rawatan kesihatan yang telah diberikan kepada lembu mereka," jelasnya.

Sementara itu, penternak lembu tenusu, Ramlan Bakar, 44 berkata, lawatan oleh pihak JPV dan DLM ke ladang lembu tenusu yang diusahakannnya sejak tahun 2008 itu amat bermakna kerana banyak ilmu baru berkaitan soal penjagaan lembu dan cara-cara menghasilkan susu lembu yang berkualiti dipelajari.

"Sekarang saya ada 19 ekor lembu susu dan empat ekor lembu menghasilkan susu segar setiap hari untuk dijual kepada pelanggan tetap yang akan datang mengambil susu di ladang.

"Setiap hari sekurang-kurangnya 30 liter susu segar dapat dihasilkan dan saya memang bercadang untuk menambah bilangan lembu yang diternak di ladang yang seluas 1.6 hektar ini," katanya.

Ramlan yang merupakan pesara tentera memberitahu, semua lembunya dibiarkan bebas meragut di ladang kelapa sawit bermula pukul 10 pagi hingga 5 petang.

Selain meragut diladang kelapa sawit, lembu-lembunya juga diberikan dedak dua kali sehari malah rumput napier juga ditanam berhampiran ladang tersebut untuk memastikan lembu-lembu yang dibela mendapat khasiat yang cukup.

"Saya berharap kerjasama yang terjalin antara pihak JPV dan penternak-penternak lembu susu tidak terhenti setakat ini sahaja kerana kami amat memerlukan bantuan untuk menambah ilmu dalam bidang penjagaan lembu susu.

"Banyak lagi yang perlu kami pelajari untuk berjaya dalam bidang ini dan kami juga mahu menghasilkan susu segar yang berkualiti kepada pengguna," tambahnya.

No comments:

Post a Comment